de acht verspillingen in de Participatiewet

 

 

Verspillingen vermijden, klinkt zo simpel. Zijn uitvoeringsorganisaties daar al niet de hele dag mee bezig?  geen enkele uitvoerder zal bewust verspillingen creëren.  Structureel verspillingen vermijden in het participatieproces  is niet een activiteit dat een professional alleen kan doen.  Verspillingen elimineren zoals dat in Lean wordt genoemd. is niet een klusje dat even kan worden gedaan. Het vereist visie van het management op de uitvoering en het is belangrijk dat er zicht op de samenhang van de uitvoering en de activiteiten. 

In een fabriek van smartphones is het vermijden van verspillingen heel duidelijk. Daar is het duidelijk dat iedere niet werkende telefoon een verspillingen is. dat vermeden moet worden.  Waar met mensen gewerkt wordt is het duiden van verspillingen veel complexer, dat in de regel samenhangt met de manier waarop tegen het werk wordt aangekeken. Zoals in de illustratie hiernaast. Daar zien we een bloem in de bloei, terwijl het regent en er iemand met een tuinslang de bloem watert.  He, dat is verspilling. Als het regent, dan hoef je niet te sproeien, toch? 

 

Ja, dat hangt er maar van af zal de tuinman zeggen. Deze planten hebben veel water nodig, het regent maar even. Zo is het ook als we mensen begeleiden. De een doet het zus en de ander doet het zo. We spreken over een verspilling als de handeling geen toegevoegde waarde voor het beoogde resultaat van de dienstverlening. Laten we over deze verschillen van inzicht het gesprek voeren. 

Sproeien: dat is zonde!

 

Ja, dat hangt er maar van af, zal de tuinman zeggen. Sommige planten hebben veel water nodig, het regent maar even. Zo is het ook als we mensen begeleiden. De een doet het zus en de ander doet het zo. We spreken over een verspilling als de handeling geen toegevoegde waarde voor het beoogde resultaat van de dienstverlening. Laten we over deze verschillen van inzicht het gesprek voeren.