Implementatie

Door ingrijpende transities,  reorganisaties en fusies zijn de visie, financiering en organisaties fundamenteel gewijzigd.  Directieteams en medewerkers op de werkvloer in de publieke sector raken daardoor het overzicht kwijt. Directies vragen zich af hoe ze de werkvloer moeten ondersteunen om te zorgen dat de medewerkers het juiste doen. 

Organisaties dragen vaak andere namen, loketten zijn anders ingericht, maar onder de motorkap is de motor niet of nauwelijks gereviseerd.  Het kloppend hart van de onderneming zijn de werkende medewerkers die dagelijks activiteiten verrichten en doen wat goed is voor het resultaat van de klant. Vaak moeten minder mensen het zelfde werk anders doen. Tijd voor een grondige revisie onder de motorkap: de LEAV aanpak. Op een systematische wijze de uitvoeringsprocessen in kaart brengen is vaak het begin om inzicht en overzicht te krijgen over hoe organisaties werken.  


Grip hebben op de uitvoering

Samen waarde optimaliseren


BPM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Processen vastleggen wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. "Het moet nu eenmaal". Niet in de LEAV aanpak. In kleine werkgroepen worden processen ontworpen en wordt direct samenhang gecreëerd en verspillingen opgemerkt.

 

 

 

De Waarde Stroom Analyse (WSA) is een praktische methodiek om het proces (of een deel ervan) visueel te maken en er vervolgens allerlei opmerkingen, waarderingen, oordelen, meetgegevens enz. aan toe te voegen. Oorspronkelijke doel van de WSA is om de huidige procesgang en de daarin toegevoegde waarde en

verspilling te leren zien en begrijpen.   

 



Tijd verspillen

 

Tegenwoordig zien we het niet veel meer. Duimendraaiers. Duimendraaien deden we vroeger als we niets te doen hadden, of moesten wachten op een ander. Nu vullen we de wachttijd op met de mobiel. In kantoor omgevingen is het moeilijk te achterhalen of de tijd effectief wordt besteed. Dan is het nodig om met een groep dergelijke verspillingen boven water te krijgen. 5S is dan een goed middel.

 

lees meer over 5S

 

 

LEAV en kwaliteitsnormen

 

Of het nu ISO9000, HKZ, QS9000, KSO, Blik op Werk of PSO is. Bij de LEAV aanpak staat het resultaat voor de klant centraal ongeacht het kwaliteitscertificaat. Belangrijk is dat de gehele organisatie begrijpt dat kwaliteit mensenwerk is, voor mensen en door mensen. De LEAV procesaanpak zorgt ervoor dat werkprocessen vanuit de vloer worden gereorganiseerd. De LEAV pijlers maken het eenvoudig om de essentie in de productie of de uitvoering te begrijpen.

 

In de nieuwe ISO 9001: 2015 norm staat nog nadrukkelijker de klantentevredenheid centraal. "Vertrek vanuit de klant en richt de processen zo in dat je die klant tevreden houdt."